Karta graficzna (ang. graphics card) – jest podzespołem komputera, którego zadaniem jest przedstawienie danych cyfrowych w postaci grafiki komputerowej widocznej za pośrednictwem monitora lub innego urządzenia np. projektora.
Główne elementy karty graficznej:
- złącze magistrali,
- bios karty,
- procesor graficzny GPU,
- wbudowany akcelerator 3D,
- pamięć RAM,
- Konwerter cyfrowo-analogowy RAMDAC,
- zestaw wyjść, złącz np D-Sub, DVI, HDMI.
Złącze magistrali.
Karta grafiki jeżeli nie jest zintegrowana z płytą główna musi zostać podłączona do niej za pomocą odpowiedniego łącza. W miarę rozwoju techniki komputerowej rodzaj używanego złącza ulegał zmianie. Do 2015r.używano następującego rodzajów złącz:
- starsze rodzaje złącz: VESA, MCA, ISA,
- PCI (ang. Peripheral Component Interconnect) o transferze danych do 512 MB/s,
- AGP (ang. Accelerated Graphics Port) o transferze danych do 2 GB/s,
- PCI Express o transferze danych do 16 GB/s.
Złącze odpowiada za komunikację GPU z pozostałymi elementami komputera. W zależności od typu łącza i jego wersji prędkość transmisji danych przedstawia się następująco:
Rodzaj magistrali | Transfer danych w MB/s |
PCI | 133 |
AGP v1.0 prędkość 1x | 266 |
AGP v1.0 prędkość 2x | 533 |
AGP v1.0 prędkość 4x | 1066 |
AGP v1.0 prędkość 8x | 2133 |
PCIe v1.0 prędkość 1x | 250 |
PCIe v1.0 prędkość 2x | 500 |
PCIe v1.0 prędkość 4x | 1000 |
PCIe v1.0 prędkość 8x | 2000 |
PCIe v1.0 prędkość 16x | 4000 |
PCIe v2.0 prędkość 16x | 8000 |
PCIe v3.0 prędkość 16x | 16000 |
Procesor graficzny GPU
(ang. Graphics Processing Unit), koprocesor graficzny – jest główną jednostką obliczeniową kart graficznych odpowiedzialną za generowanie obrazu. Procesory w kartach graficznych są najczęściej 64-bitowe i 128-bitowe. Częstotliwość taktowania pracy procesora jest inna niż głównego procesora w komputerze. Odciąża on on procesor komputera od wykonywania niezbędnych obliczeń do wyświetlenia grafiki. Jednak może wykonać obliczenia na danych przesłanych wcześniej prze magistralę od głównego procesora komputera.
Konwerter Cyfrowo-analogowy RAMDAC
(ang. Random Access Memory Digital-to-Analog Converter) układ zamieniający sygnał cyfrowy generowany przez kartę graficzną na sygnał analogowy. Sygnał analogowy zawiera składowe obrazu w postaci sygnałów RGB w którym napięcie elektryczne jest proporcjonalne do wartości reprezentowanej dane cyfrowe. Taki sygnał może zostać wyświetlony na analogowym monitorze, telewizorze lub rzutniku.
Złącze wyjścia sygnału karty graficznej
Karta graficzna może posiadać jedno lub wiele złącz do podłączenia jednego lub wielu monitorów. Zazwyczaj karta posiada różnego typu złącza, aby umożliwić podłączenie monitora wybranym systemem. Jednak umożliwia również podłączenie wielu monitorów jednocześnie. Rodzaje złącz jakie można spotkać na kartach graficznych:
- D-SUB – sygnał analogowy w postaci RGB,
- DVI ((Digital Video Interface) złącze sygnału
- DVI-A złącze DVI posiadające również sygnał analogowy
- HDMI (High Definition Multimedia Interface) Jest to cyfrowy standard przesyłania sygnału audio/wideo umożliwiający transmisję w wysokiej rozdzielczości (HD) i dźwięku wielokanałowego.
- DisplayPort (Video Electronics Standards Association) Uniwersalny interfejs cyfrowy
- Inne spotykane złącza: S-VHS, Composite Video,